måndag 27 juni 2016

Efter träning kommer...

... återhämtning!

Bland de människor som tillhör den tränande klicken är det nog det här som man får tjata mest om. Att vila. Det är lätt att glömma bort att träning inte gör dig starkare, snabbare eller bättre. Den bryter ner dig. För att få alla fördelar av träningen måste kroppen få chansen att bygga upp sig själv till en bättre version än den var innan nedbrytningen, och detta görs genom återhämtning och såklart energitillförsel.

Bananpannkaka med extra allt kan vara världens bästa frukost/energi - med ägg från glada höns såklart!
Det finns olika sätt att återhämta sig men det absolut enklaste är att sova på nätterna (helst men om du jobbar natt får du ju sova på dagen). Sen behöver du inte ligga på soffan 24 timmar efter ett träningspass, men beroende på vilken träning som utförts och med vilken intensitet är återhämtningen mellan 8-48 timmar. Aktiv återhämtning är att föredra, inte minst för att det kan göra att återhämtningstiden förkortas men också för att vi människor är skapta för att röra oss. Men främst lågintensivt och över en lång tid. Tänk fjällvandringar och liknande.

Men det viktigaste här skulle jag vilja säga är: LYSSNA PÅ KROPPEN! Det här är någonting som jag tycker att man ska ha med sig i allt. Ibland undrar jag om vi helt enkelt stängt av vår kommunikation med den egna kroppen, slutat lita på signaler den ger oss?
Vi litar mer på Aftonbladets löpsedel än oss själva.
"Ok jag fastar två dagar i veckan för det stod att jag skulle må superbra av det, men jag blir helt besatt av tanken på mat och vräker i mig när jag sedan får äta. Men det måste vara bra med fasta för det har jag läst!"
Typ.

Fail.

Nä hörrni, börja kommunicera inåt och tänk att ingen människa är den andra lik- du är UNIK!
Och var snälla mot er själva och era kroppar, bryt inte ner dem - bygg upp dem och använd dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar