fredag 1 juli 2016

Anpassning

Det är ibland lite svårt att veta exakt vad som är orsaken, men sedan min megamåndag har jag inte kört något enda träningspass. I tisdags kände jag av luftvägarna och sov extra - sist jag kände av dem så blev jag dunderförkyld i 1 1/2 vecka efteråt så det kändes inte helt lämpligt inför triathlonet på söndag. När jag sedan kom till jobbet så började det hugga i mitt vänstra knä, och gjorde det även dagen efter. Så därför blev det mycket rullning av IT-bandet (vilket både rekommenderas och inte rekommenderas, mot löparknä) vilket funkat för mig tidigare, och även totalvila.

Från womenshealth.se

Jag jobbade morgon onsdag och torsdag så nu när jag blev ledig tog jag en lång sovmorgon, en härlig promenad och cyklade sen till stallet. Jag har ingen lust att träna, och då brukar det vara ett tecken på att kroppen behöver göra annat.
Och om jag ska vara lite objektiv så tror jag att den här vilan var jättebra, jag blev inte sjuk och mitt knä behövde få en viloperiod. Det har blivit lite bättre varje dag, men märker att det är väldigt viktigt att ha bra skor när man går omkring på hårda golv som jag gör på jobbet.

Vad ute i stallet igår och Romeo var så slö, blev helt paj i benen av att försöka få honom att gå framåt. Så jag tror att han kommer få vila nu några dagar. Det blir lite mer fokus på markarbete och horsemanship. Jag har trots allt ridit nästan varje dag nu i tre veckor, visserligen mycket blandat med uteritter, men det blir ju tungt för hästarna när det blir varmare, de sover ute, insekterna torterar dem och de äter mycket gott gräs.


När jag cyklar till stallet så drar jag ibland upp tröjan för att få lite färg, ibland kommer det bilar och då tänker jag "hej vad härligt att ni får se en helt normal och oretuscherad kropp". Jag har haft så mycket ångest och dåliga tankar kring hur jag ser ut, så det känns väldigt frigörande att kunna tänka så istället för att försöka dölja sina magveck! Heja kroppen <3


Fick hem lite nya böcker igår som jag ska totalnördaner mig i så snart jag hinner! Har kört lite på måfå nu första triathlonåret och skulle gärna vilja bli lite mer målinriktad framöver. Har fokuserat på att vänja min kropp med ökad mängd konditionsträning, så känner att den eventuellt är redo för nästa steg. Förutom att jag fick ont i knät nu då, gäller att hålla sig på rätt sida om lagom ;)


En annan idé som jag har just nu är att jag ätit ganska blandat bra/mindre bra kost första halvåret av 2016. Eftersom det är 1/7 idag så tänkte jag testa vad som händer med mina träningsresultat, min allmänna hälsa (hud, hår etc), sjukdomar (förkylningar och liknande) om jag helt enkelt plockar bort mycket av det onödiga som jag äter. Och med onödigt menar jag helt enkelt snask. Jag är en glass-gris av orimliga mått och jag har haft uppehåll förut. Jag vet att det är värst i början, sen så länge som jag kan hålla mig ifrån det är det inga problem. Men när jag väl börjar igen så är det kört. Så, here we go. Får se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar