måndag 4 juli 2016

Stockholm Triathlon sprint 2016

Mitt andra triathlon, kände mig såå mycket mer världsvan än på första loppet vilket var skönt eftersom det var väldigt mycket nybörjare i växlingsområdet som skulle få upp cyklar och fixa och trixa. Som det kontrollfreak man är så är det ju rätt mkt ordning och reda, men många blev så stressade redan innan av allt så att de inte ens kunde läsa skyltar! Någonting ska man väl ha för alla års minutiös planering av än det ena än det andra ;)

Inför tävlingen så åt jag en rejäl bananpannkaksfrukost, sen en timme innan loppet åt jag en halv äcklig banan och ett par riskakor. Jag var på plats i området en och en halv timme innan jag skulle starta så jag hade gott om tid att göra mig hemmastadd. Hann även heja på min triathlonkompis Lena när hon växlade från simning till cykling!

När det var tjugo minuter till start kvar drog jag på mig våtdräkt, vaselin och traskade bort till uppvärmningsfållan. Uppvärmningen var massa hopp, barfota på asfalt. Fail! Men jätteduktiga Medley-tjejer som höll i den! Sen fick vi gå ut på piren och det känns alltid så sjukt högtidligt, SÅ taggad och SÅ laddad som jag är i den stunden är jag sällan annars! Känns typ som att det är SM eller nått skitviktigt! Älskar känslan!

Sen ner i vattnet, jag la mig längst fram kaxig som jag blivit. Sen hojtade alla och hurrade, och starten gick! Jag blev översimmad, fast inte helt men det var folk överallt som simmade förbi. Vågorna var jag inte van vid och jag fick inte till andningen alls, vart lite panikslagen och kände mig sämst som hamnade så efter alla! Tänk så mycket man hinner tänka på bara några sekunder i sådana sammanhang.. Men det var bara att yxa på, ett simtag efter det andra. Kände mig rätt slö i armarna överlag, ångrade att jag inte simmat mer senaste dagarna! Men sen rundade vi bojarna och då började jag simma om folk som kört på för hårt i början, och när jag var ganska nära plattformen så såg jag hur den första ur vår grupp sprang upp så då förstod jag att jag inte gjort bort mig helt.
Simningen tog 16.56 min.

Upp och springa in i växlingsområdet, folk hejade och hurrade så man kände sig om en världsstjärna! Älska publiken alltså! Såg mami också som stod och vinkade stort!



Min cykel var typ längst bort så fick springa i typ 500 m för att komma dit. Hann få ner pulsen lite och förbereda mig mentalt vilket var bra. Tog lite lång tid att få av våtdräkten men orkade inte stressa röven av mig.
T1 tog 03.51 min.

Upp och iväg på cykeln, kände mig stark som en björn! Cyklingen gick skitbra, trots att det var upp och ner för någon jäkla bro så cyklade jag om massa med folk speciellt uppför! Höll nästan 30 km/h i snitt, underbar känsla! Drack en del, åt ingenting.
Cyklingen tog 40.33 min.



In för att byta till löpning, det var återigen en lång bit ut till där löpningen startade, och jag kände hur jag fick vara tydlig med hur löpsteget skulle vara för min kropp ville inte riktigt lyda.
T2 tog 03.00 min.

I löpningen så tänkte jag verkligen "en fot framför den andra" och också "kort kontakt med marken". När jag började bli trött, speciellt andra varvet runt, så bara lyfte jag knäna oftare och pinnade på. Tyckte själv att jag höll en onormalt bra fart för att vara mig, men fick ingen supertid ändå. Tror dock löpningen är 5,2 km + det som är inom själva T2. Skitsamma, kände mig helt OK pigg :)
Löpningen tog 28.59 min.



Total tid blev 01.33.18 och jag blev 31:a av 240 damer och 10a i min åldersgrupp, vad nu det innebär.

Jag har ju haft som motivation under nästan ett halvår nu att jag tränar för att slippa göra bort mig! Och det gjorde jag ju iaf inte och jag är NÖJD och stolt - men vill bli bättre på allt! Haha! :D Det var superkul och jag älskar fasiken triathlon, så himla kul när det är så många som kör! Känns som att man verkligen är en del i ett sammanhang och det gör ju oss människor lyckliga! :) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar